Hogyan legyél vegán?

Egy dolog érteni a vegán életmód előnyeit, egy másik dolog ezt gyakorlatba ültetni. Magabiztosan állítom, hogy az összes diéta és életmód közül, amit valaha próbáltam, messze nem ez a legnehezebb, és határozottan ez a legélvezetesebb! Pacsi neked, hogy itt vagy! Kezdjünk is bele!

A képen vegán recept kávé tea látható.

 

1. Informálódj a vegán életmóddal kapcsolatban

Most éppen ezt teszed, szóval első pont kipipálva! Így tovább 😊

Ebben a posztban megtalálsz néhány igen hasznos dokumentumfilmet, amik segítségével gyorsan megértheted a vegánság lényegét és eloszlathatod kételyeidet.

Több posztban is megemlítem az egyik kedvenc növényi étrendről szóló könyvemet Dr Gregertől: „Hogy ne haj meg”, ami segít megérteni a növényi étrend jótékony hatásait. A 15 fejezet a top 15 civilizációs betegséget, halálokot vizsgálja, elég a téged, vagy szeretteidet érintő/ érdeklő fejezeteket elolvasnod, ha gyorsan szeretnél releváns információhoz jutni.

A képen vegán ember zöld természet látható.

 

2. Ne félj a változástól!

Növényi étrenden lenni egész más érzés, mint nehéz, húsos, zsíros, rossz koleszterinnel teli ételeken élni. Például észre fogod venni, hogy a „mindjárt szétdurran a hasam, annyira tele vagyok” érzés ritkábban fog előfordulni és ezt a kellemes elégedettség fogja leváltani. Sokan erre mondják azt, hogy ők „növényi étrenden nem tudnának jól lakni”. Ezt egyedül azért gondolják így, mert hozzászoktak a nehéz ételek okozta hosszú, lelassító, elnehezítő érzéshez, ami egy étkezés után bekövetkezik. Az ételünknek energiát kellene adnia, nem elálmosítani minket. A tippem lényege: Többször egyél egy nap, és ne ijedj meg, hogy kevésbe vagy eltelve, ez nagyon jót tesz a gyomrodnak, az emésztésednek és pár nap alatt úgy felgyorsul az anyagcseréd, hogy megérted, miért jobb többször, könnyebbet enni, mint napi 3x és eltelni 6-8 órára.

A képen egészséges vegán étel van.

3. Lehetőleg egészséges vegán étrenden legyél

Az ember úgy is lehet vegán, hogy egész nap lángost, oreót, sültkrumplit, vegán pizzát meg növényi hamburgereket majszol, ám ezt nem mondhatnánk túl egészségesnek.

Próbálj meg odafigyelni, hogy minél több nyers gyümölcsöt és zöldséget vigyél be. Ha péksüteményt eszel, legyen teljeskiőrlésű és figyelj oda az olajbeviteled csökkentésére. A Masterning Diabetes csapata szering napi 40g feletti zsiradék bevitele már magas zsírtartalmú étrendek számít egy átlagos embernél. A finomított dolgokat kerüld, cukrot, lisztet, asztali sót.

A képen magyros vegán étel látható.

4. Kedvenc ételeid „veganizálása”

Rakd össze a kedvenc receptjeidet és vegánosítsd őket! Sokkal egyszerűbb, mint gondolnád. Amint kitaláltad, hogy mit, mivel lehet helyettesíteni, ugyanannyi energia lesz a főzőcskézés, mint eddig. Pl.: A daráthúst, barnarízszel vagy kölessel szoktam helyetesíteni. A hússzeleteket tofuval, szejtánnal helyettesítheted, de a legjobb, ha egyszerűbb növényekből oldod meg, például csicseriborsóból vagy padlizsánkockából csinálsz pörköltet.😊

Itt olvashatsz tovább a helyettesítőkről.

A net tele van jobbnál-jobb receptekkel és egyre több magyar nyelvű könyvet is találsz a témával kapcsolatban. ( Pl Mindenmentes, Napfényes receptek)

pexels photo 1083628 e1539542153791 - 5+1 tipp a könnyű vegánná váláshoz

5. Készítsd fel a szeretteidet

Ne aggódj, erre is vannak tippjeim 😊

A lényeg, hogy lépésről-lépésre tedd mindezt, és ne támadj meg senkit.

  • Megoszthatsz velük néhány információt, statisztikát egy-egy találkozón, mielőtt bedobod az ötletet, hogy váltasz.
  • „Know your audience” Ismerd a közönséged alapon, ha valakiről tudod, hogy nem érdekli, hogy mi lesz a bolygónkkal 10 év múlva, de szereti az állatokat, elmondhatod neki, hogy a malac mennyivel intelligenseb, mint a kutyája. Nem kell se vitatkozni, se bűntudatot kelteni, csak a beszélgetőpartnered számára releváns, érdekes információt megosztani, és hagyni, hogy ő feldolgozza azt. Hagyd, hogy ők kérdezzenek és csak válaszolj, semmiképp se legyél lekezelő az emberekkel, hiszen nemrég még te sem tudtál ezekről az információkról.
  • Ez is egy fontos pont. Ahelyett, hogy rámutatnál, más hiányosságára, keress egy közös pontot. Pl.: Amikor valaki azt mondja nekem, hogy ő nem tudna hús nélkül élni, elmesélem, hogy én is így voltam ezzel, nem tudtam volna elképzelni, hogy lehet nélküle jól lakni, aztán elmesélem, hogyan sikerül mégis ezt megtennem, és mennyivel jobb így.
  • Mutathatsz nekik 1-1 dokumentumfilmet, amit megnézhettek együtt. Pl.: Mi a fene az az egészség? Youtube-magyar felirattal 😊
    A szüleim nagyon sokat tanultak belőle, és azóta is igyekeznek odafigyelni arra, mit esznek, büszke vagyok rájuk!
  • Ha van a közeletekben, vidd el őket vegán étterembe, vagy főzz nekik valami finomat, hogy lássák, nem leveleket fogsz enni.
  • Ha mondjuk egészségügyi okok miatt lennél vegán, ezt egyszerűen, egy jó pillanatukban, magyarázd el az embereknek. Ha más okból, akkor azt mond el, hogy mennyire izgatott vagy, örülsz a döntésednek és boldoggá tesz téged. Ha ennek ellenére valaki ellenséges… nem tudom mit mondjak. Tajgetosz?

 

Azok az emberek, akik hajlandóak beismerni, hogy lehetne javítani az életstílusukon és van erejük és bátorságuk változtatni, lehet, hogy nem csak elfogadnak majd téged, hanem ők is kipróbálják a vegán életmódot.

A képen boldog vegán lány van.

5+1. Évlezd!

Keresgélj vegán éttermeket, szervezz vegán-vacsit a barátokank, kísérletezz az új receptekkel, lépj be vegán csoportokba, járj el rendezvénykere, és ne felejtsd el a legfontosabbat: Fantasztikus vagy, hogy igyekszel!

 

Le fog esni az állad, ha kiszámolod, mennyi jót tettél ez alapján:

Vegánként fejenként megspórolhatunk több, mint:

  • 4000 liter vízet
  • 20 kg gabonát
  • közel 3 m2-nyi erdőt és
  • 9 kg-nak megfelelő szén-dioxidot

NAPONTA.

(forrás-Cowspiracy.com)

Hajrá, go vegan!